MTT Y2K Superbike – sa plinskom turbinom!

Ići dole

MTT Y2K Superbike – sa plinskom turbinom!

Počalji  2fast4you taj Sre Jun 09, 2010 12:59 pm

Žiiiiiivjeti na motociklu sa mlaznim motorom…

Predstavite si da imate jednu odličnu plinsku mlaznu turbinu skinutu sa jednog helikoptera, koja ima samo jedan manjak; dostigla je maksimalnu brojku svojih zakonom dozvoljenih sati letenja! Znači, sa istom više ne smijete letjeti, no ista i dalje izvrsno radi, pa se pitate – što napraviti sa njom?

Daaaaa, da, da… toplo, toplo… vruće!... postavite dva kotača ispod nje, i ravno na cestu!!

Nije to baš tako jednostavno, kažete? Nema problema, ima tko će misliti za vas i rješavati vrlo kompleksne probleme koji se pritom javljaju. Taj netko odaziva se na ime „Marine Turbine Technologies“… i – treba li to uopće spominjati – tipična je američka tvrtka sa tipično američkim svjetonazorom o neograničenim mogućnostima…

Na ideju gradnje takvog motocikla došao je stanoviti Ted McIntyre iz gore navedene tvrtke kada je vidio jedan pick-up sa ugrađenim mlaznim motorom, kao i polovicu gradske luke prepunu brzih trkaćih čamaca pogonjenih sa mlaznim turbinskim motorima. Iako su u međuvremenu sagrađeni i mnogobrojni drag-motocikli na mlazni pogon, MTTs Y2K Superbike je ipak različit od svih njih; on je, naime, legalan i atestiran za normalno učešće u cestovnom prometu, te se može kupiti u slobodnoj prodaji. Naravno, slobodno će vam ga prodati ukoliko imate za tu namjenu sitnicu od 185.000 US-Dolara, da budem precizniji…


Da vidite što je smješteno unutar okvira...


Imati više novca od mozga
Za sve one koji vrhunski zarađuju, i imaju mogućnosti voziti se maltene sami u svojoj voznoj traci, postavlja se i pitanje; zašto jedan Y2K, a ne, na primjer, jedan Ducati za užitak na kraju tjedna? Odgovor se zove – zbog ekskluzivnosti i zbog brutalnih brzina koje se postižu!

Ekskluzivnost je zajamčena već i činjenicom da je bilo više ljudi u svemiru od onih koji su imali prilike voziti ovaj motocikl u svakodnevnom prometu (što ne govori da je prodano malo Y2K, već je puno previše ljudi bilo u svemiru!!), dok se za brzinu dobiva pisana garancija kojom se jamči preko 400 km/h, iliti kako to Ameri zovu – „250-Mph-Money-Back-Warranty“. To znači da ako ta stvarčica ne ide preko 400 km/h, oni vraćaju novac bez pogovora. Do sada, kako navode, još nije bilo povrata.

Prijenosi u mjenjačkoj kutiji i snaga samog agregata proračunati su za postizanje brzina od 260 milja na sat, iliti cca 420 km/h. U tim sferama razmišljanja, Ducati je jedna stojeća skulptura – naravno, dok se ne dođe do prvog ozbiljnijeg zavoja! Ovaj motocikl je predviđen za vožnju po mnogobrojnim američkim prostranstvima koje presijecaju gotovo pod konac ravne prometnice, no nailaskom na zavoje stvar se komplicira. Njegov dragsterski međuosovinski razmak od 1727 milimetara zahtijeva vozačko umijeće, jer oboriti tog vraga u zavoju baš i nije tako lako, pogotovo ako se imalo krećete brzinama za koje je on napravljen! Njegova turbina stvara strahovit moment, no vrlo nisko težište na tom velikom međuosovinskom razmaku najbolje je opisao jedan od vozača – „možeš spaliti zadnju gumu u trenu, no dići ga na zadnji kotač baš i ne bi išlo…“.


Boje se mogu birati...


Unatoč velikim uzdužnim proporcijama, Y2K i nije toliko težak; bez goriva teži mršavih 227 kilograma na vagi. To je zasluga, sa jedne strane, elemenata okvira i podvozja, koji su složeni od aluminijskih kutijastih profila, a sa druge strane svoj doprinos maloj ukupnoj masi daje i sama pogonska turbina, čineći motor sa 60 kilograma težine i 320 KS neusporedivim sa konkurencijom iz svijeta klasičnih motocikala. Naravno, ne treba prešutjeti ni to da cijeli Y2K stoji na naplatcima od ugljičnih vlakana, a kako bi se maksimalno reducirale ogromne neovješene mase koje se generiraju pri visokim brzinama koje Y2K postiže…


Dizajneri se nisu pretrgli, ali vjetar zato - JE!

Vrti se kao – turbina!

Pa da se malo pozabavimo i time kako ta stvarčica uopće radi! Svima koji poznaju kako se pale, zvuče i razvijaju mlazni motori zrakoplova i helikoptera, zvuk i specifičnosti rada Y2K su vrlo bliski. Kada se starta motor, treba ga se pustiti da on postigne svoj minimalni radni broj okretaja (to je otprilike jednako postizanju radne temperature kod klasičnih motocikala, koja je kod Y2K skoro nebitan faktor), a to je na otprilike 26.000 okretaja u minuti… kretanje sa mjesta pri tom broju okretaja ide lagano, i dok se brzina turbine još uvijek zahuktava, možete okrenuti ručicu gasa do kraja – nećete umrijeti, ništa se spektakularnog neće desiti! Neće biti strašnih ubrzanja, ni pritisaka povezanih sa time, jer turbina sporo nabire okretaje…

Poznavatelji tvrde da se ispod 40.000 okretaja turbine „ni ne isplati kretati na semaforu“, pa ručicom gasa uvijek održavaju potreban broj okretaqja za odgovarajući efekt..! Plinska turbina, naime, razvija okretni moment eksponencijalno broju okretaja… Drugim riječima, onaj tko sa Y2K želi na semaforu „oprati“ neku nadobudnu 125-icu, treba održavati stanje određenog broja okretaja, koji pak rezultiraju zvučnim dojmom „otvaranja pakla na Zemlji“. Tako u području od 52.000 do cca 60.000 okretaja glavnog vratila turbine N1 imamo na njegovom izlazu, tj. na vratilu oznake N2, na raspoložbi brutalnih 576,3 Nm okretnog momenta, dok jedan autralski moto-časopis navodi okretni moment od 588 Nm pri okruglih 54.000 okretaja N1 vratila… takav moment slama bilo kakav otpor zraka bez i najmanjeg problema, a slabu točku cijele priče predstavlja vozač, kojem struja zraka želi odvaliti koljena od tijela. Slaba točka samog početka Y2K je bilo i kvačilo, koje nije moglo prenijeti snagu na podlogu bez jedne nirvane buke, dima i apsolutnog adrenalina, no nova generacija kvačila za Y2K prenosi ogroman upotrebljivi okretni moment tako mekano da imate osjećaj vožnje najnormalnijeg motocikla! Prodajna inačica ima najbolju voznost sredinom druge brzine… a buka je ostala.


Pogonski agregat


Slijedeći argumenti za smještanje ove sotonske sprave iza vrata svoje garaže su Zvuk i Dim, oboje najmjerno pisano velikim slovom, jer u predstavi koju Y2K izvodi oni predstavljaju kulisu koja slama i najtvrdokornije. Nerijetko čujemo kako se pojedinci hvale kako njihov četvero- ili šesterocilindraš zvuči kao da je turbina, no ovdje i je - činjenično! - riječ o turbini, čijem zvuku nadzvučnog lovca ne može parirati ni najnabrijaniji Wankel… „Kada stanem na semaforu, ljudi uglavnom počnu sa pogledima u nebo, jer imaju dojam da će sada na njih sletjeti nekakav helikopter ili Harrier!“ – opisuje svoje dojmove vozač Mark Brooks. Kako to pobliže izgleda, pogledajte tu…