Osnovno održavanje motocikla

Ići dole

Osnovno održavanje motocikla

Počalji  Galiot taj Pet Okt 15, 2010 10:18 pm

Bez tehničke ispravnosti motocikla nema sigurne vožnje. Kako bi naš motocikl uvijek bio u ispravnom stanju te nam osigurao pouzdanu, ugodnu i sigurnu vožnju, potrebno ga je redovno održavati.
Motocikl nije automobil i ne bismo ga tako trebali tretirati. Zahtijeva mnogo više pažnje, što je i razumljivo obzirom na to koliko nam daje naspram automobila.
Svaki motociklist trebao bi znati održavati svoj motocikl, barem one nužne stvari i činiti to redovno. U ovom ćemo tekstu navesti osnovne elemente koje trebamo kontrolirati/održavati te ukratko navesti postupak kako to učiniti.


Osnovni elementi koje treba redovno održavati/kontrolirati su:

- Gume
- Kočnice
- Ulje
- Lanac i lančanici
- Akumulator
- Filter i crijeva goriva
- Glavni vijci
- Vanjski izgled

Pa, krenimo redom.


Gume

Pritisak u gumama mora biti pravilan, odnosno u skladu s vrijednostima navedenim od strane proizvođača.
Provjeravajte pritisak kad su gume hladne, najmanje jednom tjedno. Nepravilan pritisak u gumama vrlo lako može dovesti do njihovog puknuća, pretjerane potrošnje, gubitka trakcije/stabilnosti i, naravno, pada. Koristite mjerni instrument, uspoređujući rezultate s deformacijama prilikom pritiska gume rukama, nastojeći razviti osjećaj o pritisku u gumama već na sami 'dodir' gume.

Ukoliko je dubina 'uzorka/šare', odnosno dubina crta na gaznoj površini, manja od 1-2mm, gumu treba zamijeniti. Prije svake vožnje provjerite ima li na gumama kakvih oštećenja, je li guma gdje zarezana i/ili je s iste otkinut koji dijelić. Kvalitetne, pravilno korištene gume, osnova su vaše sigurnosti!

Pripazite da guma za najslabije motocikle ni u kojem slučaju nije starija od 4 godine, a za veće/brže motocikle starija od dvije. Informaciju o starosti pneumatika potražite na bočnom dijelu/zidu gume, u vidu oznake "XXYY", gdje je "YY" oznaka godine, a "XX" tjedna proizvodnje gume (npr. 0205 - drugi tjedan/prvi mjesec 2005. godine).

Kočnice

Jednom tjedno, potrebno je prekontrolirati nivo kočionih tekućina u spremnicima, kao i njihovu boju. Spremnici se nalaze u blizini poluga kočnica. Nivo tekućina mora biti između dvije crtice, odnosno između minimuma i maksimuma označenog na spremniku, niti ispod niti preko. Boja ne smije biti izrazito tamna. Najbolje je ne nadolijevati tekućinu već izmijeniti kompletnu, no ako baš morate nadolijevati pazite da to činite iz tvornički zapakirane bočice s velikim oprezom da se tekućina ne prolije po laku motocikla. Jednom godišnje (max. dvije godine), poželjno je izmijeniti kompletnu kočionu tekućinu.

Koristite isključivo tekućinu baze navedene na spremniku/čepu (npr. DOT4). Nedovoljna razina ulja gotovo sigurno upućuje na grešku u sustavu, drugim riječima - obratite se vašem serviseru. No, obratite pozornost i na debljinu kočionih pločica, jer pretjerano istrošene pločice uzrokuju pomicanje klipića u čeljustima, što će u pravilu sniziti nivo ulja (iako ga, zapravo, u sustavu ima dovoljno).

Debljinu kočionih pločica provjerite jednom u dva tjedna (indikator određenog tipa mora biti vidljiv, odnosno debljina oko 1,5-2mm), a debljinu/integritet rotora/diskova barem jednom mjesečno. Debljina mora biti u skladu s navodima proizvođača. Pritegnutost crijeva/'lajtunga' te njihovo eventualno propuštanje poželjno je provjeriti prije svake vožnje, kao i kliješta te hod poluga kočnica. Ukoliko vam kočnice 'propadaju', a niste sigurni što vam je činiti (zrak/voda u sustavu), najbolje je, opet, potražiti pomoć stručne osobe.

Rotori, a osobito kočione pločice, ne smiju doći u doticaj s uljem ili sličnom, 'masnom', supstancom. Rotor ćete još nekako i očistiti, no pločice sigurno nećete. Obratite pozornost na propuštanje semeringa na teleskopima (gumice na 'štapovima' prednje vilice) jer bi isti mogli zamastiti rotor/pločice te uvelike utjecati na efikasnost kočenja. Nemojte doći u napast i stavljati 'zamaštene' pločice u pećnicu jer bi se lako mogle odlijepiti od metalnog nosača.

Ulje

Razinu ulja potrebno je provjeravati ovisno o motociklu koji vozite (npr. na Hondi svake godine, a na Yamahi svakih 30 minuta :-)). Šalimo se, naravno, iako ima nešto u tome. Najbolje bi bilo provjeravati razinu prije svake vožnje, a najmanje jednom tjedno (ukoliko vam to motocikl dozvoljava - čitaj: nije potrošač). Prilikom provjere, motocikl mora biti hladan i posve uspravan. Ukoliko imate centralni nožni oslonac, to neće biti problem. Ukoliko nemate, zamolite nakog da ga pridrži ili vježbajte dok to nećete moći sami učiniti. Pazite da vas motocikl ne poklopi kad se sagnete!!! Razina mora biti što bliže maksimumu, a ni u kojem slučaju ispod minimuma. Razina ulja najčešće se očitava preko prozorčića na desnoj strani motocikla, koji ima crtice, trokutiće ili drugu oznaku razine. Moguće su i ostale kombinacije, poput 'štapića', stoga bi najbolje bilo konzultirati servisni priručnik - naravno, ukoliko niste sigurni gdje se indikator razine ulja nalazi. Nadalje, nije na odmet u istome pronaći informaciju koliko mililitara pokriva razina između minimuma i maksimuma, kako biste znali koliko ulja treba doliti. Koristite ulje vrijednosti propisanih od strane proizvođača.

Ulje zamijenite, zajedno s filtrom, najkasnije svakih 6000 km, osobito ukoliko često vozite gradom. Ukoliko si to možete priuštiti, mijenjajte ga(ih) svakih 3000 km. Najkasnije, ulje treba promijeniti za 6 mjeseci (ukoliko niste napravili par tisuća km). Ukoliko morate nadoliti ulje, a niste u mogućnosti nabaviti isto ulje istog proizvođača, pazite da obavezno bude istih vrijednosti (npr. polusintetsko ulje, 10w40). Možete koristiti i ulje istih vrijednosti namijenjeno automobilima. Nakon završetka vožnje, u tom slučaju, izmijenite kompletno ulje i filter. Ukoliko vam motocikl troši puno ulja te stoga isto često nadolijevate, a to ne predstavlja servisni problem, možete malo produžiti intervale zamjene.

Lanac i lančanici

Lanac je najbolje podmazati nakon svake vožnje, kada je još topao. Nemojte škrtariti na spreju za podmazivanje i ne budite lijeni podmazivati lanac, barem nakon svakih nekoliko vožnji (ako ste vozili po kiši, onda obavezno podmažite lanac). Provjerite zategnutost lanca prema specifikacijama navedenim u priručniku/na motociklu i zašiljenost zubaca na lančaniku jednom tjedno. Kako se podmazuje i zateže lanac, uskoro ćete moći pročitati na našoj stranici, tako da nećemo duljiti po tom pitanju.

Akumulator

Jednom mjesečno, ili prema potrebi, provjerite stanje akumulatora. Ukoliko nivo tekućine određene ćelije nije dostatan, napunite istu/e destiliranom/deioniziranom vodom (ne smije imati minerala). Ukoliko su svjetla oslabila, sarter zvuči slabo ili motocikl nije korišten više od dva tjedna, napunite akumulator.

Filter i crijeva goriva

Filter goriva provjerite barem jednom mjesečno, a zamijenite prema potrebi, najkasnije svake godine. Mora biti čist/proziran i ne smije biti začepljen. Crijeva goriva provjerite kada provjeravate stanje filtera. Ne smiju imati pukotine, biti nagrižena i na drugi način oštećena. U tom ih slučaju, kao i ukoliko jako posvijetle, zamijenite. Ne koristite staro gorivo. Ukoliko motocikl stoji dulje vrijeme, zatvorite dovod goriva. Ukoliko to imate naviku činiti, prije vožnje pogledajte je li otvoren.

Glavni vijci

Povremeno provjerite zategnutost svih glavnih vijaka na motociklu. Moraju biti zategnuti prema specifikacijama proizvođača. Obratite pozornost na kočione dijelove, vijke ili kopče vanjskih oplata, osovine kotača, nosača mašine i dr. Više o tome, drugom prilikom.

Vanjski izgled

Motocikl održavajte čistim. Ne samo što će lijepo izgledati, već će vam puno lakše biti uočiti eventualna oštećenja.

Čuvajte sebe i svoj motocikl. Jedno nužno podrazumijeva drugo.



avatar
Galiot

Broj poruka : 76
Poeni : 106
Čin : 50
Datum upisa : 27.05.2010
Godina : 38
Lokacija : Risan

Pogledaj profil korisnika http://mk-oridjinali.forum.st

Nazad na vrh Ići dole

Nazad na vrh

- Similar topics

 
Dozvole ovog foruma:
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu