M.K. ORIĐINALI - KOTOR
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Ulje,šta treba da znamo...

Ići dole

Ulje,šta treba da znamo... Empty Ulje,šta treba da znamo...

Počalji  Galiot Ned Okt 17, 2010 1:55 am

Ispravna viskoznost!!
Viskoznost je otpornost ulja prema tečenju.U stvari, radi se o tome da ulja manje viskoznosti lakše teku kroz za to predviđene dijelove motora, dok ona veće viskoznosti teku teže.Ulje preniske viskoznosti neće se dovoljno dugo zadržavati na površinama dijelova koje je potrebno podmazivati.S druge strane, ulje previsoke viskoznosti pri pokretanju hladnog motora ne može na vrijeme doći do svih mjesta koja treba podmazivati.Korištenje ulja ispravne viskoznosti (kakvu propisuje proizvođač motora) je, kao što vidimo, najznačajniji čimbenik ispravnog podmazivanja.Naravno,gustoća ulja se mijenja s promjenom njegove temperature te ovakva ulja nazivamo uljima jedinstvene viskoznosti.

Stupnjevi (brojevi) viskoznosti!!
Kod ulja jedinstvene viskoznosti postoji više stupnjeva.Tako, npr., imamo "zimska" ulja (W=winter) oznaka SAE 0W, SAE 5W, SAE 10W itd. (SAE = Society of Automotive Engineers - prema kojem je razvijen sustav gradacije motornih ulja).Za druga korištenja ulja, osim tzv. zimskih, možemo naići na oznake SAE 20, SAE 30, Sae 40 itd.napomena:ovdje se i dalje radi o uljima jedinstvene viskoznosti. Što je viši broj u ovoj oznaci, ulje je gušće.

Ulja višestruke viskoznosti!!
Kod većine motora današnjih osobnih automobila naći ćemo uputu za korištenje ulja višestrukog stupnja viskoznosti. Radi se, u stvari, o uljima kojima su dodana sredstva za unapređivanje stupnja viskoznosti kako bi se ostvarile približno jednake karakteristike pri većem rasponu temperatura. Tako ulje višestruke viskoznosti gradacije SAE 5W-30 ima viskoznost ulja SAE 5W kada je hladno, odnosno viskoznost ulja gradacije SAE 30 kada je vruće.

U današnjim uljima mogu se naći dodaci koji sprečavaju koroziju dijelova motora koji su u dodiru s uljem, ali i dodaci za čišćenje koji poput kakvog sapuna skidaju sagorjele naslage s unutarnjih površina motora i odnose ih u karter.Upravo zbog takvih ostataka sagorjevanja stara motorna ulja izgledaju tamnija ili potpuno crna...!

Motorna ulja:

Motori motornih vozila izloženi su različitim uvjetima rada. Više od 50 posto osobnih vozila vozi se na kratkim relacijama, dok se istodobno dio vozila kreće na dugim relacijama te prelaze i do 100.000 km na godinu. Za relacije vožnje i kvalitetu pogonskog goriva vezani su i intervali zamjene ulja, ovisno i o kvaliteti ulja, od 5000 pa do 100.000 kilometara za neka teretna vozila u idealnim uvjetima.

Gotovo je nemoguće odrediti točne intervale zamjene ulja, jer oni ovise o brojnim činiteljima među kojima su najznačajniji:
- relacija i uvjeti vožnje
- kvaliteta pogonskog goriva
- kvaliteta ulja.

Pritom je osnovno da sva motorna ulja moraju zadovoljiti sljedeće zahtjeve:
- podmazivost
- hlađenje
- brtvljenje
- zaštita od korozije
- održavanje čistoće motora
- kompatibilnost s brtvama i metalima
- optimalan odnos viskoznosti i različitih temperatura na kojima motor radi
- visoka oksidacijska, termička stabilnost i slično.

Stalna poboljšanja fizičkih, kemijskih i ostalih radnih karakteristika motornih ulja događala su se i zahvaljujući tehnološkom razvoju motora SUS. Konstruktori motora su nakon svake tehnološke promjene na motorima SUS postavljali i dodatne zahtjeve za njihovo podmazivanje, odnosno zahtijevali su dodatnu kvalitetu motornih ulja. Npr., Mercedes Benz je formulirao čak 56 zahtjeva u pogledu motornih ulja.

Takvi su zahtjevi doveli do uvođenja oznaka za viskozne gradacije i razinu kvalitete motornih ulja. Njima se u prvom redu propisuju uvjeti i testovi koje motorno ulje mora zadovoljiti da bi se svrstalo u određenu kategoriju za određene tipove motora i uvjete njihova rada.



| Klasifikacija ulja za četverotaktne motore motornih vozila:

Klasifikacija prema viskoznosti:

Klasifikaciju motornih ulja prema viskoznosti tzv. SAE viskozne gradacije uvelo je Društvo američkih automobilskih inženjera (Society of Automative Enginees).

Prema toj se klasifikaciji određuju sljedeće gradacije:
Ulje,šta treba da znamo... KlasifikacijauljazacetvUlje,šta treba da znamo... Klasifikacija_motornih_ulja_prema_specifikaciji_kvalitete_api
| Klasifikacije motornih ulja prema razini kvalitete:

Klasifikaciju motornih ulja prema razini kvalitete utvrdili su:

- API - Američki institut za naftu (American Petroleum Institute) 1951. U Europi je klasifikacija prihvaćena 1972. a posljednja je revizija bila 1996.

- CCMC, koju je utvrdio Komitet konstruktora motora i vozila Europske zajednice (Comite des Constructeurs d' Automobiles du Marche Comun) koja je vrijedila do 1996.

- ACEA Asocijacija europskih proizvođača vozila (Association des Constructeurs Europeens d' Automobiles). Članice su ove asocijacije: BMW, DAF, FIAT, FORD, GM, MAN, MB, PEUGEOT, PORSCHE, RENAULT, ROLLS-ROYCE, ROVER, SAB, SCANIA, VW i VOLVO.

- MIL - L specifikacija američke vojske.

Osim ovih općevažećih specifikacija, posebne uvjete (svoje proizvođačke specifikacije) propisuju i proizvođači motora i vozila; MB, VW, MAN, VOLVO i drugi.
JASO KLASIFIKACIJA

JASO ( Japanese Automotive Standards Organization) je japanska organizacija za utvrđivanje standarda u automobilskoj industiji koja je izradila vlastite standarde kvalitete i performansi za benzinske motore proizvedene u Japanu.

Za četverotaktne benzinske motore koriste se JASO T904 standard koji se odnosi isključivo na motore motorkotača. JASO T904-MA i MA2 standardi su izrađeni s namjerom da razlikuju motorna ulja koja su odobrena za uporabu "wet clutch" a JASO T904-MB standardi za ulja koja nisu pogodna za "wet clutch" uporabu.

Za dvotaktne benzinske motore koriste se JASO M345 (FA, FB, FC) standardi. Ova vrsta standarda se referira isključivo na nisku razinu pepela, skliznost, i nisku razinu dima i blokiranje ispušnih plinova.

Ova vrsta standarda, posebice JASO-MA i JASO-FC izrađeni su da se odnose na aspekte zahtjeva za ulja koji nisu obuhvaćeni kroz API kategorizaciju.

1. Mineralna
2. Polusintetska
3. Sintetska ( u koje spadaju i nova spec. ulja na bazi “Estera” ..)

Mineralna ulja se danas kao takva više ne koriste za moderne motore več iskuljučivo za starije modele vozila jer ne pružaju dovoljnu zaštitu motora protiv habanja te nemaju kvalitetan paket dodanih aditiva , mineralna ulja danas najčešće koristimo za razradu motora nakon obavljene generalne reparature . Polusintetska ulja su po sastavu mješavine mineralnog ulja kao baze i dodanog sintetskog ulja ili VI polimer pojačivača (no nažalost , većinom u omjeru 80% mineralne 20% sintetske baze ili čak i manje za sintetsku bazu , ovisno od proizvođača ) cijenom su pristupačnija od sintetskih ali ne nemaju toliku temperaturnu i oksidacijsku otpornost , ne traju toliko dugo kao sintetska i zahtjevaju češće intervale izmjene . Sintetska ulja su daleko najkvalitetniji izbor , razlikuju se od mineralnih i polusintetskih po spec. procesu prerade i odlikuje ih izvrsna otpornost u uvjetima ekstremno niskih i visokih temperatura te zaštita motora protiv habanja . Posebno je preporučljivo koristiti sintetska ulja kod turbo motora , ako se vozilo koristi za vožnju na kratke relacije manje od 15min. vožnje više puta na dan i u uvjetima kada je vozilo izloženo konstantnim niskim temperaturama ispod 5C kao i visokim temperaturama (pogotovo ako uz to i sami motor mehanički modificiran) za što još kod odabira ulja postoji poseban indeks 50 ili 60 što predstavlja gornju točku otpornosti ulja na visoke temperature . Sintetska ulja također imaju bolju oksidacijsku otpornost za razliku od mineralnih i polusintetskih tako da , teoretski , ne traže toliko česte intervale izmjene .Ova ulja su u pravilu i najskuplja .

* Mineralna ulja su u pravili gradacije : 20W-40 , 15W-40 , 10W-40
* Polusintetska : 15W-40 , 10W-40
* Sintetska : 5W-40 , 0W-40 , 5W-30 , 0W-30

Još jedna kategorija ,u koju spadaju specijanlo formulirana sintetska ulja za ekstremne uvjete, namjenjena prvenstveno za modificirane motore sa specijalnim paketom aditiva pretežno za uporabu u trkačim/modificiranim motorima a najčešće su gradacije : 5W-50 , *10W-60 *Za napomenuti je da pojedine vrste ovih ulja nisu pogodne za sva cestovna vozila jer sadrže specijalan paket aditiva koji ne odgovaraju upotrebi u vozilima za svakodnevni prijevoz u normalnim uvjetima vožnje/naprezanja motora te intervalima izmjene . Preporučeni viskozitet ulja prema ambijentalnoj temperaturi je sljedeći :

* 0 do 30C -> 20W-40 (mineralno) 15W-40 (polusintetsko) ili 5W-50 , 0W-40 (sintetsko)
* -8 do 30C -> 15W-40 , 10W-40 (polusintetsko) ili 5W-40 , 0W-40 (sintetsko)
* -18 do 15C -> 10W-40 (polusintetsko) ili 0W-30 (sintetsko)
* -18 do 3 -> 10W-30 (polusintetsko) ili 0W-30 , 5W-30 (sintetsko)
Ulje,šta treba da znamo... Klasifikacija_ulja_za_cetverotaktne_motore_motornih_vozila
Galiot
Galiot

Broj poruka : 76
Poeni : 106
Čin : 50
Datum upisa : 27.05.2010
Godina : 43
Lokacija : Risan

https://mk-oridjinali.forum.st

Nazad na vrh Ići dole

Nazad na vrh


 
Dozvole ovog foruma:
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu